Onderzoekend leren

Bij onderzoekend leren gaan de studenten op eigen initiatief aan de slag met een onderzoeksidee, zoals:

  • Praktijkonderzoek
  • Bronnen onderzoek
  • Experimenteel onderzoek
  • Ontwerp onderzoek
  • Simulatie onderzoek

Hoe laat je studenten onderzoekend leren?

  1. Denk breed. Start vanuit je oorspronkelijke vraag en genereer meer vragen. Antwoorden komen pas later aan bod.
  2. Zorg voor een cultuur waarin onderzoek centraal staat. Neem de tijd om studenten hardop te laten zeggen wat ze interessant vinden en wat ze nog niet weten of kennen.
  3. Varieer. De rol van de docent is om te zorgen dat bovengenoemde onderzoeksvormen afwisselend gebruikt worden.
  4. Monitor. Zorg dat de leerlingen niet te ver uit koers raken.
  5. Actieve docent participatie. Als docent ben je actief betrokken bij de studenten en liefst voer jij zelf ook (met een of meer studenten) onderzoek uit.
  6. Reflecteer tijdens het proces. Bespreek op meta-niveau wat de studenten aan het doen zijn gedurende het onderzoek.
  7. Evalueer. Ga na afloop na wat de studenten geleerd hebben en welke werkvorm daarbij het beste paste. Dit kan voor elke individuele student verschillen.

Bron: Vrije Universiteit Amsterdam, Beter leren door onderzoek. Hoe begeleid je onderzoekend leren van leerlingen? (2014).